Univerzita realizovala projekt špeciálnej prípravy učiteľov

22.01.2009 Prešov

Prešov 22. januára (TASR) – Certifikát Medzinárodného centra pre kognitívne vzdelávanie si dnes na pôde Pedagogickej fakulty v Prešove prevzalo 17 účastníkov projektu \"Dynamické testovanie latentných učebných kapacít ...
Špeciálny tréningový 10-dňový program bol určený hlavne pre pedagógov, psychológov a učiteľov matematiky a slovenského jazyka, ktorí sa v regióne venujú žiakom s poruchami učenia alebo deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia. Jedným z cieľov projektu je pripravovať pomocný nástroj pre pedagógov a psychológov na testovanie detí v procese rozhodovania, pri zaraďovaní do výchovno-vzdelávacieho systému v špeciálnych alebo štandardných školách.
\"Ak psychológ odporučí, aby dieťa s istými poruchami vnímania alebo učenia navštevovalo klasické školské triedy, budú aj učitelia, ktorí absolvovali túto špeciálnu prípravu, schopní na základe naučenej metodiky odhaliť slabé stránky žiaka, vytvoriť individuálny program vzdelávania a prispôsobiť vyučovacie metódy jeho schopnostiam, \" uviedla pre TASR prorektorka Prešovskej univerzity pre vonkajšie vzťahy a marketing Iveta Kovalčíková. Podľa nej však môžu absolventi školenia využiť získané vedomosti nielen v procese prípravy žiakov s poruchami učenia, ale aj vo vzťahu k nadpriemerne inteligentným a talentovaným deťom.
Hlavným lektorom programu bol medzinárodne uznávaný odborník z oblasti kognitívneho vzdelávania, profesor Mogens Jensen z International Center for Mediated Learning z americkej Georgie, ktorý tento projekt aplikoval aj v Spojených štátoch a Singapure.
Program školenia sa neobmedzil len na teoretickú rovinu a výcvik. Metódy a špeciálne techniky tejto koncepcie si vyskúšali účastníci aj v praxi. Testovanie žiakov prebiehalo od 13. januára na Špeciálnej základnej škole v Jarovniciach, ktorá má v súčasnosti viac ako 200 žiakov, a na ZŠ Važecká, kde je vytvorená trieda pre deti s poruchami učenia a správania.
\"Verím, že poznatky, ktoré som získala počas školenia, budem môcť uplatniť vo svojej praxi. Vo svojej triede mám deväť žiakov, prevažne rómskej národnosti a tieto metódy sa dajú pomerne dobre využiť aj vo vzťahu k rodičom, ktorých môžem zapojiť do výchovno-vzdelávacieho procesu. Ide o úplne odlišný spôsob vnímania žiaka, pretože naše doterajšie postupy sú v podstate založené na tradičných metodikách vzdelávania hendikepovaných detí, \" konštatovala absolventka tréningu Iveta Fechová z Jarovníc.
Učitelia si mali možnosť vyskúšať prácu so špeciálnym kufríkom pracovných nástrojov, ktorý obsahuje testy, neštandardné pracovné zošity inšpirované prvkami inteligenčných testov a šablóny na identifikáciu schopností dieťaťa. Okrem toho sa učili používať aj diagnostické obrazové materiály, matrice a šablóny zamerané na vyučovanie matematiky, čítanie a testy na rozvíjanie kognitívnych funkcií.
Prostriedky na realizáciu projektu získala Prešovská univerzita prostredníctvom vypísaného grantu Agentúry pre podporu výskumu a vývoja pri Ministerstve školstva SR, ktorá tento projekt ročne dotuje sumou 85.000 eur (2,56 milióna Sk). Univerzita plánuje v rámci vedeckej a výskumnej činnosti v budúcom roku využiť svoje doterajšie skúsenosti z tejto oblasti na intenzívnejšie nadväzovanie kontaktov s vedeckými inštitúciami v San Diegu a v Singapure.
 

Vyberte región

mark